آخرین اخبار
کد مطلب: 80423
اجازه بازديد از پارچين را نمي‌دهيم /هر پهپاد متجاوزي را سرنگون مي‎‌کنيم
تاریخ انتشار : 1393/06/03 09:46:09
نمایش : 1398
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گفت: جمهوري اسلامي ايران در موضع خود بسيار مستحکم است و هيچ ابايي از اين ندارد که اگر کسي تجاوز کرد آن تجاوز را با استحکام تمام پاسخ دهد و براي اثبات اين ادعا نيز عمل مي کند.
به گزارش سلام لردگان به نقل از باشگاه خبرنگاران؛سردار حسين دهقان در برنامه گفتگوي ويژه خبري درباره عملکرد يک ساله وزارت دفاع و مهمترين اقدام شاخص وزارت دفاع در يک سال اخير اظهار داشت: بايد ياد و خاطره شهيدان رجايي و باهنر و مناسبت روز صنعت دفاعي ياد و خاطره سه شهيد وزير دفاع و هزار شهيد وزارت دفاع و هزاران شهيد گلگون کفن ايران اسلامي را گرامي بداريم و به خودمان يادآوري کنيم که ما مديون شهداي بزرگوار هستيم و وعده اي که ما در قبال آن ها داريم را با تمام ظرفيت هاي خود تلاش کنيم که از آرمان هاي انقلاب و نظام پاسداري کنيم و در مسير تحقق آن ها جهاد گونه عمل کنيم و اتکاي ما به نيروي لايزال حضرت حق باشد و اميد ما به لطف و عنايت حضرت حجت(عج) باشد.
 
وي افزود: اگر يک سال به عقب برگرديم و نگاهي به کارنامه وزارت دفاع کنيم بايد بگويم خيلي زود دير شد به اين معنا که زمان خيلي سريع مي گذرد و کارها و فعاليت ها بسيار گسترده است و برنامه ها نيز به همين کيفيت است و زمان محدود است.
 
سردار دهقان تصريح کرد: هنر مديريت اين است که بتواند در مراحل بازه هاي زماني کوتاه بيشترين استفاده را بکند براي اين که اين امر محقق شود ما در وزارت دفاع دو هدف کلان را اساسا دنبال کرده ايم و مي کنيم و در سايه آن مجموعه اقداماتي را در حوزه هاي مختلف ماموريتي سامان مي دهيم.
 
وزير دفاع گفت: هدف کلان اول اين است که ما بايد اين را بپذيريم که امروز سطح عمومي دانش، فناوري و توان صنعت دفاعي ما نسبت به سنوات يک يا دو دهه گذشته به شدت افزايش پيدا کرده است.
 
وي افزود: اگر يک روز در صنايع دفاعي اقلام مورد نياز ما را به ما تحميل مي کردند امروز چنين نيازي را حس نمي کنيم ما بايد در سازمان خود تلاشمان بر اين باشد که قدرت طراحي و مديريت خودمان را توسعه دهيم و از سرمايه گذاري هاي فيزيکي در حوزه هايي که وجود دارد حتما پرهيز کنيم و شرکت ها و بخش خصوصي را در حوزه کارهاي خود به کار بگيريم و به آن ها اعتماد و تکيه کنيم و به تقويت آن ها کمک کنيم.
 
سردار دهقان اظهار داشت: اگر امروز ما نياز به کارخانه يا آزمايشگاه يا هر مرکز تحقيقاتي داشته باشيم اين در تمام کشور وجود دارد و اين سرمايه ملي تلقي مي شود و مي توانيم آن را استفاده کنيم.
 
وي افزود: برخي از کارها را انحصارا ما مجبوريم در اختيار خودمان داشته باشيم و جايي است که اطلاعات مربوطه آن به نوعي به امنيت ملي ما ربط پيدا مي کند و در آن جا نمي شود سهل انگاري کرد و اجازه داد که برخي از جنبه هاي کار و ملاحظات آن ناديده گرفته شود.
 
وزير دفاع تصريح کرد: اين بخش اول کلام ماست که بتوانيم تمامي ظرفيت هاي ملي را چه در بخش عمومي و چه در بخش خصوصي به استخدام بگيريم و آن ها را کمک کنيم که توانشان ارتقا پيدا کند تا ماموريت هاي ما راحت تر انجام شود.
 
وي گفت: هدف کلان ما اين است که با توجه به اين که ما در گذشته و در طول زمان تلاشمان اين بوده که اتکاي خود را به خارج از مرزها کمتر کنيم براي اين که اين اتفاق بيفتد ما بايد عمق ساخت توليد و فناوري خودمان را به گونه اي توسعه دهيم که ما را قادر کند تا از ديگراني که معمولا به دليل همين نيازي که مي تواند وجود داشته باشد و بخواهند خودشان را بر ما تحميل کنند بي نياز باشيم.  
 
وي افزود: در اين دو هدف کلان در حوزه هاي مختلف صنايع دفاعي ما برنامه هاي خود را سامان داده ايم و هدف اصلي ما اين است که بتوانيم سامانه ها و آرايه ها و سيستم هاي جنگ افزاري مورد نياز نيروهاي مسلح را متناسب با تهديداتي که نظام مي تواند محتملا داشته باشد.
 
وي در پاسخ به اين سوال که در جريان مذاکرات هسته اي بين ايران و غرب برخي منابع خبري و ديپلماتيک از درخواست هايشان براي بازديد از پارچين سخن به ميان آوردند آيا در حيطه اختيارات آژانس انرژي اتمي بازديد از يک مرکز نظامي هست يا نه و آيا به غير از متخصصين امر که در اين حوزه فعاليت مي کنند کسان ديگري اصلا اجازه ورود به پارچين را دارند گفت: با توجه به اين که مذاکرات ما با 1+5 به نقاط حساسي رسيده با وجود اين که مسئولان ذيربط کاملا تلاش کردند که اطلاعات لازم را در اختيار ملت بزرگ ايران قرار دهند و همه همت جمهوري اسلامي اين بوده که به دنيا بفهماند که آن چه غرب در طي سنوات گذشته با بهانه واهي حرکت جمهوري اسلامي ايران به سمت سلاح هسته اي به صورت تحريم هاي ظالمانه بر کشور ما تحميل کرده و در قالب قطع نامه ها بوده اين مبتني بر حقيقت و واقعيت نيست.
 
سردار دهقان افزود: جمهوري اسلامي ايران هيچ گاه به دنبال اين که به سمت سلاح هسته اي برود نبوده و به خصوص در اين جا فتواي مقام معظم رهبري به صورت قاطع روشن و تمام کننده اعلام شده است.
 
وزير دفاع اظهار داشت: در اين چندين سال گذشته به بهانه همين موضوع اقداماتي انجام شده و اگر بخواهند الان بگويند اتفاقي نيفتاده و چيزي نبوده و براساس اطلاعات غلط و نادرستي که به آن ها رسيده اين مجموعه اقدامات را انجام داده اند حيثتي براي آن ها باقي نمي ماند.
 
وي افزود: يکي از مسائلي که امروز بايد به آن ملت ما توجه کند اين است که آن ها براي خودشان بحث حيثيتي دارند يعني يک اعتبار جهاني را که براساس آن اقداماتي را انجام داده اند و در قالب سازمان ملل و شوراي امنيت بوده امروز نشان داده شده که اين ها جز اين که در خدمت منافع نظام سلطه باشند کار ديگري نکرده اند.
 
سردار دهقان تصريح کرد: آن چه که درباره پارچين مطرح مي شود به اتکاي همين اتهام مبني بر تلاش ايران براي دستيابي به سلاح هسته اي است اگر آن فرض اول را بپذيريم اين موضوع را مطرح مي کنند.
 
وزير دفاع گفت: آن چه که الان مطرح است اين است که جمهوري اسلامي ايران براي شفاف سازي تحت نظارت آژانس تمامي فعاليت هاي خود را انجام مي دهد و بازرسان آژانس در تمامي مراکز در حوزه هسته اي ايران حضور دارند و گزارشات خود را تهيه مي کنند که فعل و انفعالات مختلفي که انجام مي شود را گزارش مي دهند و به آژانس منتقل مي کنند.  
 
سردار دهقان اظهار داشت: فعاليتي که از ديد آژانس به دور باشد و يا غيرآشکار باشد جمهوري اسلامي ايران خود به خود انجام نمي دهد.
 
وزير دفاع افزود: درباره پارچين هم آژانس چندين بار بازديد کرده و در آخرين بار به آن ها گفته شده آن ها هر نقطه اي از پارچين و هر موضوعي که فکر مي کنند موضوع سوال آن هاست اعلام کنند و آن را ببينند و بررسي هاي خود را انجام دهند.
 
وي تصريح کرد: آن ها آمده اند و رفته اند و در پارچين نقاطي را که مورد نظرشان بوده ديده اند و جاهايي که فکر مي کردند نمونه برداري کرده اند و هيچ چيزي نيز به دست نياورده اند حتي در يک مقطعي تمام شده اعلام کردند اين موضوع را.
 
سردار دهقان گفت: براساس چه موضوع و چه سند و بهانه اي اين بحث را مطرح مي کنند همان پاسخي که در محاسبه گفتم اين بود که هيچ دليلي براي حضور يا ورود آن ها در پارچين ما نمي بينيم واين موضوع تمام شده است و آژانس هم خودش اين را مي داند که بعضي از معاندين و بدخواهان نظام ما اين اطلاعات غلط را به آژانس مي دهند و حرکات نامعقولي را براين اساس انجام مي دهد که پاسخ اين ها کاملا روشن است.  
 
وي افزود: از طرفي در NPT نيامده که مراکز نظامي مي توانند موضوع بازرسي آژانس باشند و اين موضوع خود به خود منتفي است.
 
 وزير دفاع در پاسخ به اين سوال که درباره اين که نيروي هوافضاي سپاه از سرنگوني يک پهپاد متجاوز رژيم صهيونيستي در ايران خبر دادند و اهداف اين پهپاد متجاوز در آسمان ايران و در نطنز چه بوده اظهار داشت: همين که اطراف نطنز بوده باشد هدف آن روشن است به طور طبيعي همه اسرائيلي ها و هم آمريکايي ها علاقه مندند براي يک هدف براي خودشان تعريف مي کنند تا همواره بتوانند بگويند ما مي توانيم هر زماني اراده کرديم در هر جايي هوا و فضاي کشور حاضر شوند و براي جاسوسي و اطلاعات گيري و تصويربرداري شنودها و جاسوسي هاي مخابراتي خود را داشته باشند.
 
وزير دفاع افزود: اين پهپاد اخير نيز در همين مسير قابل توزيع است ولي آن ها اين معنا که همواره جمهوري اسلامي ايران به صراحت اعلام کرده که هرگونه تجاوزي از طرف هر نيروي بيگانه در هر مقطع زماني و در هر شرايط زماني و موقعيت مکاني را به عنوان متجاوز به مرز ما انجام بدهند حتما پاسخ کوبنده و تمام کننده دريافت مي کنند.  
 
سردار دهقان گفت: اين پيام جدي است که جمهوري اسلامي ايران در موضع خود بسيار مستحکم است و هيچ ابايي از اين ندارد که اگر کسي تجاوز کرد آن تجاوز را با استحکام تمام پاسخ دهد و براي اثبات اين ادعا نيز عمل مي کند و اين موضوع نيز در همين مسير بوده است.  
 
وي درباره آخرين اطلاعات درباره اين پهپاد اظهار داشت: همان طور که گفته شده اين هواپيماي هدايت پذير اسرائيلي است که در اينجا آمده و همکاران ما در نيروي هوافضاي سپاه آن را مورد هدف قرار داده اند.
 
وزير دفاع در پاسخ به اين سوال که اطلاعات اين پهپاد آيا بازبيني خواهد شد که از قطعات باقي مانده آن بوده گفت: طبيعي است که اين کار را بکنند و قطعات باقي مانده را حتما مورد مطالعه و تجزيه و تحليل قرار دهند که ممکن است برخي اطلاعات در کامپيوتر ذخيره کننده اطلاعات آن باشد و آن ها را آشکار خواهند کرد.  
 
سردار دهقان در پاسخ به اين سوال که شما يک سال پيش در مجلس برنامه خود را اعلام کرديد و اهدافي را تعيين کرديد که مرور کرده ايم تهيه و تجهيز امکانات دفاعي در يک سال اخير چه اقداماتي صورت گرفته اظهارداشت: وزارت دفاع و صنايع دفاعي امروز در قالب شش سازمان صنعتي 31 گروه و حدود 130 صنعت انجام فعاليت مي کند.
 
وي افزود: بازده کاري به حوزه فعاليت صنعت دفاعي ما تمامي عرصه هاي زمين، هوا و دريا را تحت پوشش مي گيرد.
 
سردار دهقان گفت: همان طور که در آن برنامه اعلام کردم ما اساسا تمرکز خودمان را بر اين قرار داديم که به سمت توسعه تکنولوژي ها و توليد تجهيزات برويم که مي تواند براي ما برتري ساز باشد يا به عبارتي توليد قدرت و اقتدار دفاعي را انجام دهد که ما را به مرز بازدارندگي برساند يا به عبارتي ما در موضع دفاع قادر باشيم هر تهاجمي را پاسخ دهيم و در عين حال توان ما در حدي باشد که هيچ کس به خود اجازه ندهد تا  کشور ما را مورد تهديد قرار دهد.
 
وزير دفاع تصريح کرد: ما از جنگ استقبال نمي کنيم اما حتما ايستادگي و مقاومت مي کنيم و پاسخ تعيين کننده اي را به هر متجاوزي در هر زمينه اي چه زمين باشد و چه هوا خواهيم داد؛ لذا ما طي اين مدت مجموعه گستره عظيمي از تحقيقات را در صنايع دفاعي که در دست انجام بوده اولويت بندي کرديم و توان هاي خودمان را بر مواردي که انجام آن ها منجر به يک وضعيت متفاوت نسبت به قبل شود يا ما را يک پله ارتقا دهد و توان ما را در قبال دشمن افزايش دهد متمرکز کنيم.
 
سردار دهقان افزود:در بحث توسعه تکنولوژي يا توليد محصولات ملت شريف و بزرگوار ما خوب است که بدانند ما امروز به شکل جدي از فناوري هايي که در اختيار دنياي غرب بوده فاصله گرفته ايم و امروز عمده فناوري هايي که مورد استفاده ما در توليد سلاح ها و تجهيزات است متکي بر دستاوردهاي بومي است.
 
وي افزود: اين يک نوع قابليت ايجاد مي کند که آن ها شناختي که از آنچه که ما در اختيار داريم نداشته باشند که براساس اطلاعاتي که داده مي شود آن ها بگويند اين سيستم ما با آن سيستم هاي آن ها تفاوت دارد.  
 
سردار دهقان اظهار داشت: مثلا آن سيستمي که در ارتش آمريکا و اروپا و يا سايرين است با اين سيستمي که اين طرف اين گونه است و مي بينند که امکانات ما کپي امکانات آن ها نيست ،شايد ممکن است به لحاظ مفهومي همان باشد اما به لحاظ کارکردي و فناوري هايي که در درون آن قرار دارد متفاوت است،بنابراين ما به اين سمت رفته ايم که فناوري هايي را توسعه دهيم که بتواند ما را در موضع برتر قرار دهد.
دهقان تاکيد کرد: شعار ما اين است که به گونه اي عمل کنيم که هيچ گاه مورد غافلگيري دشمنان قرار نگيريم امروزه ما با دو هدف کلان خود حدود 4900قلم مواد اوليه فلزي و غيرفلزي را توليد کرده ايم.
 
وي اضافه کرد: 9 هزار و 500 عدد از فناوري ما در صنايع دفاعي براي سلاح و جنگ افزار آماده کرده ايم و در همکاري در بخش خصوصي بيش از 4 هزار قلم مواد را بومي کرديم.
 
وي تصريح کرد:در برنامه هاي صنايع دفاعي مواد انفجاري و سلاح ها سعي کرده ايم که کيفيت کار و قدرت انفجاري آن را بالا ببريم و به سمت هوشمندسازي مهمات حرکت کنيم و دقت اصابت و سرعت رواني را افزايش داده و با هوشمند کردن آن کارايي جنگ افزارها را افزايش دهيم.
 
وي با مورد توجه قرار دادن صنايع دفاعي و امنيتي در دريا گفت: ما در زير سطح و زير دريا جز معدود کشورهايي هستيم که توان طراحي و توليد زيردريايي هايي با کارکرد عملياتي بالا را داريم که مي توانند اژدرها را حمل کنند همچنين در حوزه دريانوردي زيردريايي سبک و سنگين را طراحي کرده و به نيروهاي دريايي سپاه تحويل داده ايم و حتي مي توانيم آن را در سطوح بالاتر توليد کنيم.
 
دهقان تاکيد کرد: در روي سطح نيز قادريم ناوشکن هايي را توليد کنيم.
 
وي با بيان اين که ما قبلا ناوشکن جماران را طراحي و ارائه کرديم گفت: در حال حاضر ناوشکن "دماوند" کارش به اتمام رسيده و در آينده تحويل خواهيم داد و نسبت به ديگر ناوشکن ها تفاوت هايي دارد هم چنين ناوشکن دماوند در حوزه مخابراتي، تسليحاتي و ماموريتي بسيار قابل توجه است.
 
دهقان همچنين در بخش ديگري از سخنانش وسايل جنگ افزاري از جمله قايق هاي تندرو، راکت انداز و توپخانه را مورد توجه قرار داد و گفت: توان تمام عيار در اختيار ماست و بهترين کلاس هاي تدافعي را طراحي کرده ايم و متناسب با تجهيزات محيطي در بحث سلاح و مهمات فعاليت هايي را خواهيم داشت و هر چه بيشتر فاصله خود را از دشمن زيادتر کنيم سيستم سلاحي ما ايستا شده و بهتر عمل مي کند. 
 
دهقان تاکيد کرد: اگر در محدوده عملياتي دشمن نباشيم بهتر مي توانيم تاکتيک هاي خود را نشان دهيم.
 
وي با مورد توجه قراردادن موشک کروز گفت: اين موشک تحويل نيروي دريايي نيروهاي مسلح شده و موشک" نصر "و "قدير "در سال آينده رونمايي خواهد شد که بردش دو برابر خواهد بود و تکنولوژي در آن است که در مسير دشمن منهدم شود.
 
دهقان با بيان اينکه در حال حاضر به سمت سيستم هاي پايه اي رفته ايم گفت: تکنولوژي ما در عرصه موشک قابليت راهبردي دارد و قادريم که اين موشک ها را به هواپيماي اف نصب کنيم و توان آن را افزايش دهيم. 
 
دهقان با بيان اين که ما همواره به سمت نوآوري و تکنولوژي در صنايع دفاعي هستيم گفت: موشک ها، هلي کوپترها، پهپادها، توپ هاي دريايي و راکت اندازهايي را طراحي کرده ايم و براي نياز فعلي بهسازي مي کنيم و در همين راستا از ديگر تکنولوژي ما قايق پرنده است و آن طور که ما مي خواهيم هدف مورد نظر را شناسايي مي کند.
 
وي با مورد توجه قرار دادن بخش هوا و فضا گفت: اين حوزه بخشي از بازدارندگي موثر ماست موشک هاي زمين به زمين ما که سوخت هاي مايع و جامد دارند جزو اصل مهمي هستند که بايد عملياتي شوند و براساس انباشت تجربه مي توانيم در طول اين يک سال نتايج خوبي را به همراه بياوريم.
 
دهقان اضافه کرد: امروزه در همه رنج هاي پرتابي موشک هاي زمين به زمين و سوخت مايع و جامد به سمت پرتاب سکويي رفته ايم و تاکتيکي بودن را در فاصله زماني کوتاه مد نظر قرار داديم تا در کمتر از نيم ساعت به هدف مورد نظر پرتاب شود. 
 
وزير دفاع تاکيد کرد: اين سيستم ما قابليت تحرک و رواني سازي داشته و هر چه برد را افزايش دهيم هدف هاي مورد نظرمان مورد هدف قرار مي گيرد و قدرت تهديد کننده ما را بالا مي برند. 
 
دهقان با اشاره به سخنان اخير رئيس جمهوري مبني براينکه بايد دقت اصابت را بالا ببريم گفت:اين مبحث از لحاظ تکنيکي و تخصصي جنبه اخلاقي دارد و اگر خطايي در برد داشته باشيم؛ اهداف مورد نظرمان مورد اصابت قرار نمي گيرد و ما هدفي را با هدف خاص نظامي مي سنجيم.
 
دهقان هم چنين اظهار داشت: سيستم هاي پدافندي در سه رنج پرتاب هاي با برد کوتاه، متوسط و بلند در بهترين وضعيت قرار دارد سهند 1 و سياره 1 و 2 سطح هوايي ما را پوشش مي دهند و بعضي از آنان ضد زره هستند.
 
دهقان تاکيد کرد: انرژي بادي،خورشيدي،باتري حرارتي و ليتيومي در صنايع دفاعي ما مورد توجه قرار گرفته تا منجر به آلودگي محيط زيست نشود و در اين راستا به وضعيت خوبي رسيدم و در صحنه الکترونيک ادعا مي کنيم در حوزه مخابراتي فناوري هاي جديدي را به وجود آورديم. 
 
دهقان با بيان اين که اگر چيزي نداشته باشيم معاملاتي نمي توانيم انجام دهيم گفت: بده بستان ها در تعاملات به وجود مي آيد و ما همواره به دنبال تامين اهداف ملي خود هستيم و در طي يک سال گذشته در تعاملات خود با کشورهاي منطقه و فرامنطقه اي گام هاي بلندي برداشتيم و اين مسير را تا پايان تکميل مي کنيم.
 
دهقان اضافه کرد: ما با همتايان خود در کشور عراق، آذربايجان، تاجيکستان، ارمنستان، عمان فعاليت هاي زيادي داريم.
 
وي تاکيد کرد: اولين سفر مستقلي به کشور چين داشتم که در حوزه مذاکرات هسته اي بود و کشور چين از اين سفر بسيار خرسند بود هم چنين درآبان امسال نيز سفري به روسيه خواهم داشت و همه اين روابط دال بر اين است که اعتبار، استقلال و توانمندي ايران در جايگاه رفيعي قرار دارد و اکثريت کشورها علاقه مند به ارتباط با ايران هستند و آن را اعتبار مي دانند.
 
وزير دفاع در پايان خاطرنشان کرد: اميدواريم حوزه ارتباطي ما با کشورهاي آفريقا و آسياي ميانه فراهم شود؛ چرا که در فضايي که در حال حاضر به وجود آمده؛ دنيا خواهان برقراري ارتباط با ماست و ما همواره به دنبال ايجاد فضاي امنيتي مناسب هستيم تا به سمت توسعه بيشتري برويم.

انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس